top of page

Mecenassen van Sphinx

Bijgewerkt op: 5 jan. 2022

"Miljonairskoppel redt Gentse cinema Sphinx", schudde iets in mij wakker. Want als ik Sphinx hoor, koppel ik dit aan mijn eerste liefde en een jaar gratis cinema. Op mijn achttiende trok ik naar Gent om daar aan de academie te studeren. Ik ontmoette er mijn eerste liefde die in Sphinx werkte en wekelijks gratis twee ticketjes kreeg, en ik mocht meestal mee.


Tijden zijn duidelijk veranderd: "Maar of we gratis naar de film mogen, is nog een ander paar mouwen", laten de nieuwe eigenaars weten. Wat niet veranderd is, is de liefde voor de film. Het maakt mijn hart warm als ik lees dat mensen willen investeren in cultuur, en dus ook in oude cinema's. Bruno Lowagie en Ingeborg Willaerts blazen voortaan nieuw leven in Sphinx!


En weet je wie ervoor gezorgd heeft dat we geen postduiven meer nodig hebben om documenten ondertekend te bezorgen? Jawel, ook dit koppel! Door de verkoop van hun IT-bedrijf aan het Zuid-Koreaanse bedrijf Hancom en aan onder andere Peter Thiel, de controversiële miljardair van Silicon Valley, konden Lowagie en Willaerts eigenlijk op pensioen gaan. "Maar op een strand liggen in de zon is niks voor ons." Het koppel investeerde al in een oude boksclub die ze omdoopten tot een pingpongzaal, een idee van hun zoon. Ze besteden ook extra aandacht voor rolstoelgebruikers, omdat één van hun twee zonen botkanker heeft gehad en daardoor een tijd zich met een rolstoel moest verplaatsen.


"Toen wij in 1988 in Gent gingen studeren, ging een wereld voor ons open. Sinds 2000 namen we elk jaar vrijaf om op FilmFest Gent zo'n 50 films te kijken." Als je zoiets doet, dan ben je gemaakt om cinema-uitbater te worden, me dunkt. Door het selectieve aanbod in filmzalen zoals Sphinx, zag ik ook alle films die er werden gedraaid. Ook films dus die ik anders niet zou gaan zien. Wat maakte dat ik bijvoorbeeld Quintin Tarantino ontdekte. De affiche van 'Kill Bill' sprak me totaal niet aan, maar nadat ik de film had gezien had Tarantino er een fan bij. Met dank dus aan Sphinx, en Simon die mij meenam.



Artikel uit De Standaard


22 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven

1件のコメント


Joni Van Echelpoel
Joni Van Echelpoel
2022年1月09日

Dag Katrien

Super leuk dat je dit aan jezelf kan linken! Ik vind het kei leuk dat dit gebouw gered is door deze mensen. Ik vind namelijk dat er te veel leuke dingen verdwijnen, zo ook nog een paar jaar geleden de schaatsbaan in Turnhout. Super leuk dus om te lezen dat deze mensen toch nog iets zagen in dit gebouw waardoor ze het wilden redden! 😃

Groetjes Joni

いいね!
bottom of page